BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 13 mars 2014

Av Carina Brandt - 13 mars 2014 12:32

Har förstått att alla inte kan läsa min "nya" blogg utan vissa som besöker min hemsida kommer bara till min gammla blogg, jag vet inte vad som felar, men jag vore MYCKET tacksam för all hjälp av er andra som förstår er på detta med bloggar & hemsidor, det måste väl bero på någon inställning ???? eller ???? som sagt mkt tacksam för hjälp av er som kan, sänd mej gärna ett mejl om ni kan hjälpa mej & lösa problemet, vore ju roligt om alla som besöker min hemsida kunde läsa min blogg....


Döpte detta inlägg till en en liten tillbaka blick & visst är det en tillbaka blick...


Kom i kontakt med tjejen som köpte min fjording för ca 13 år sen på facebook häromdagen & hon sökte en medryttare till honom & jag kom genast att tänka på min systerdotetr Johanna som bor i Falun så jag kontaktade Blixtens ägare & frågade om denne ville att jag skulle höra med min systerdotter om hon kunde hjälpa till & detta tyckte blixtens ägare var jätte roligt,,, sagt & gjort jag ringde systerdottern & IDAG ska hon åka & träffa honom igen efter 13 år som åtskillda vänner...


Tar allt från början...


Blixten fick jag av en vän till mej då han var 7 månader gammal då min vän tröttnat på honom. Att fostra en bråkig & kaxig 7 månaders hingstunge som hade fått göra precis som han ville sen han föddes ja det var en STOR utmaning för mej eftersom jag aldrig tidigare haft med hingstar & göra..Men det visade sej inte vara några problem vi jobbade en tid helt "emot" varann jag & min lilla buskille, men veckorna gick & till sist insåg han att ja ja lika bra & lyda människan gör jag som hon säger & vill så får jag ju "godis" & beröm   


Veckorna/ månaderna gick & han blev mer & mer lugnare & vi båda tyckte till slut att det var väldigt roligt & jobba ihop.. Då blixten var 1,5 år så kastrerade jag honom & sen tog jag hem honom till gården där jag bodde. Vi jobbade på med tömkörning & lydnad men att spänna för honom för vagn gick INTE hur vi än försökte, hade hjälp av kunniga människor men inget fungerade Blixten var fruktansvärt bakrädd & det gick aldrig över så jag bestämde mej för att han ska slippa detta hemska som han var så rädd för, han får bli ridhäst istället...


På sommaren när Blixten fyllde 3 år började min systerdotter Johanna hänga på honom & sitta upp på hans rygg korta stunder & det bekom honom inte alls. Johanna jobbade  vidare med honom & till sist så var dom ute på små små turer.


Den kommande vintern sen red hon honom ett par gånger i veckan & det var då som vi upptäckte att det fanns bara 2 växlar i Blixten....Tomgång och Fullgas.....Johanna tyckte detta var superroligt det syntes på dom båda två att dom gillade varann & när Blixten bockade & slog bakut i full galopp så satt Johanna som en stutsboll på hans rygg & bara log & en annan had ehjärtat i halsgropen & tänkte NU snart NU snart flyger min Johanna till månen men inte då Johanna hon satt minsann kvar & bara skrattade, ibland kom en "käck" kommentar från henne...OJ va busig han var idag då      ja si ungar     


Pga att Blixten var så glad & busig då man red honom så red jag honom själv mycket sparsamt, jag körde hellre Zorry efter i vagn lugnast så....


Glömmer aldrig sista gången jag red honom, vi var på väg hem & jag skulel låta honom gallopera uppför en liten backe, gjorde som jag blivit lärd, fattade galoppskänkel på honom & ställde mej sen i stigbyglarna när han började galloppera tror jag tog 3-4 galoppsteg sen körde han huvudet mellan frambenen & bockade & slogbakut vilket resulterade att jag hamnade långt fram på hans hals & när han väl höjer upp sitt huvud så får jag tag i hans öron där sitter jag sen & vajar     detta var absolut sista gången jag satt upp på hans rygg...


Johanna hade vid den tiden fullt upp med skolan så vi beslöt oss för att leta efter en fodervärd till Blixten & vi hittade den bästa tänkbara fodervärds familj som man bara kan önska sej till sin lilla älskling....


Det roliga var att denna tjejen också hette Johanna. Johanna hade Blixten på foder ett år sen köpte hon honom av mej dom passade verkligen bra ihop. "Min" Johanna var med & lämnade över Blixten till hans nya fodervärd & sen dess har inte "min" Johanna träffat blixten & idag ska alltså deras vägar återigen  mötas    


Jag är så oerhört GLAD & TACKSAM för alla år som jag har fått äran & följa Blixten hos fam Flodström. Det går ibland flera år innan vi pratas vid igen men dom är alltid lika nöjda med honom & jag vet att han aldrig kommer att behöva flytta mera i sitt liv & det värmer mitt hjärta så oerhört mycket....


Han var utdömd som 6 månaders hingst till slakt för att ingen ville ha honom & vi räddade honom dagen innan slaktbilen skulle komma & det är jag så otroligt tacksam för idag, han har verkligen levt "lyxliv" hos fam Flodström   


Fick några kort av hans ägare på fejjan som jag lägger in här...Alla korten är tagna av Johanna Flodström....


Tack för dessa fina kort Johanna jag blir så glad över att se fina buspöjken Blixten igen   


 

 

 

 

 

 

 

   Älskade fina Blixten    


Det sista kortet är taget hemma hos mej då han var 4 år, sista sommaren jag hade honom....


 


Detta var en liten historia om min älskade fjording Blixten, alltid lika roligt & tänka tillbaka på "tiden som var"    



Ovido - Quiz & Flashcards