BLÅKLOCKANSSTUTERI

Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

Årets förstfödda på Blåklockans !

Av Carina Brandt - 3 maj 2014 13:35

Så kom han då min så högt efterlängtade hingstunge  e Bellami & Zorry, min lycka finner inte ord   


Tar allt från början.


Bellami stog med stora vaxproppar när jag kom hem på lördagseftermiddagen efter att ha besökt min mamma på lasarettet. Eftersom jag känner Bellami så väl så visste jag att det var inte långt borta så jag förberedde mej för fölvak under natten. Var ut & tittade till henne i omgångar men allt var lungt. La mej & sov några timmar sen ut igen & allt var ff lungt gick in & sov några timmar igen men den lille hade inga planer på att lämna mammas varma goa mage för att komma ut till ett mkt kallt väder utanför hennes mage   


Släppte ut Bellami i hagen ilag med Bella & Erotica eftersom dom nu ska vänjas av från sin dotter/son så fick dom gå i Zorrys hage & Zorry får gå i en provisorisk hage utanför dom andra hagarna. Avvänjningen från dom "stora bäbisarna" gick hur bra som helst, Tiora & Zinzano funderade bara lite vart mammorna gick & dom inte fick följa så dom körde några race i hagen men då dom fick se att mammorna gick i hagen brevid ja dom blev alla nöjda & glada    


Bellami gick där i någon timma sen fick jag se hur hon la sej & reste sej & la sej igen & då förstog jag att det var på G. Gick ut & kollade & mycket riktigt vattnet hade gått & hon bara låg & väntade på värkarna som inte hade börjat då jag anlände. Efter en liten stund så kom även dom igång & detta var då den lättaste fölning som jag varit ed om hittills på tredje krystvärken så var hovarna ute, och jag kan inte med ord beskriva min STORA lycka då jag får se VITA ben      sen kom några krystvärkar till sen var fölis ute & väl då ser jag att hon fölat en   RÖDSKÄCK      typ så glad blev jag, så glad så jag glömde kolla könet     ja ja det är jag i ett "nötskal"  jag var ju bara SÅ LYCKLIG över att hon fått en skäck. Min absolut högsta önskan har alltid varit en skäckhingst mellan Bellami & Zorry & när jag väl ser att hon fått en hingt igen ja då kunde jag bara inte sluta & LEEEE   


Men säg den glädje som får vara. Erotica kommer fram & nosar på fölis & hälsar honom välkommen till flocken lungt & stilla sen går hon därifrån DÅ kommer Bella & nosar & blir fullkomligt GALEN, hon betsämmer sej GENAST för att denna bäbisen ska JAG HA till vilket pris som helst, fölis är ju röd & vit & jag har ju fått en sådan en gång tycktes hon tänka så denna MÅSTE bara bli min, stackars Bellami låg där & tog igen sej & Bella skulle stjäla hennes föl, jag kämpade på så gott jag kunde med att hålla Bella borta från Bellami & fölis men hon var som tokig & sprang runt mej & gnäggade som en tok & gensköt mej för att komma fram till fölis som ännu låg i säcken. Jag hade telefonen på mej & började på & ringa in till gubben som låg på soffan & tittade på tv, men han VÄGRAR att svara jag ringer & ringer men inget svar      ringer alla grannar jag kunde komma på telefonnummret till & EN svarar men säger att frun tvättar håret & kan inte komma     där står jag & vet att lämnar jag fölis nu så blir det slagsmål om denne & detta ville jag ju inte riskera, ringer min närmaste granne igen & säger att hon MÅSTE komma & förklara sen hela situationen för hennes gubbe & det hela sluta med att hon kommer i sin bil med håret fullt av pappiljotter så hon gick in & talade om för min gubbe hur situationen var där ute & DÅ äntligen fick jag hjälp, vad han inte då redan visste var att jag hade ringt ut mina syskonbarn som bor 3 mil ifrån mej & dom var på väg till min undsättning, så dom kom nästan samtidigt allihop. Så det hela slutade till sist lyckligt då jag kunde ta Bella ut ur hagen P*U*S*T* detta trodde jag aldrig någonsn att jag skulle behöva uppleva, läser ju att andra kan råka ut för detta men inte jag nej nej trodde jag ja, detta var absolut FÖRSTA & SISTA gången som jag har andra ston som inte har föl vid sidan brevid ett sto som ska föla. Vilken pärs det var.


Jag bar in den lilla till stallet, snacka om att ha famnen full av häst    Belllami visste inga som helst gränser på hur mycket & hur länge hon skulle slicka & pussa på sin bäbis hon var sååååå lycklig över att ha fått bli mamma igen    


Sen var det ju detta med namn igen då. Jag hade sparat namnen som jag fick av min kompis Marie förra året så vi gick in & tittade jag, drängarna & hästskötarn & bestämde oss för att den lille skulle få heta Blåklockans Eagel Spirit han kommer att gå under arbetsnamnet Zultan här hemma. Jag hoppas att även Marie är nöjd över valet av namn ?   


Nu har jag bara en fölning till att gruva mej för men dit är det ett bra tag kvar Fiona ska inte ha förräns i början på Juli, alltså tid för & pusta ut innan nästa vak börjar    


Bätter bilder på en TORR Zultan kommer under dagen, så titta gärna in igen om ni har lust.


Kram på er alla blogg läsare    

 
 
Ingen bild

Magdalena

6 maj 2014 16:42

Vad skönt att höra att det gått bra att skilja på dom :) vi går runt och väntar på den lille med förtjusning :) vi blev alla lite kära i lilla Zinzano. hälsningar från bjursås

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Brandt - 23 januari 2018 14:40

Busväder ute igen & vad passar då bättre än att uppdatera hemsidan igen       Några minus grader & snö som faller & kraftig blåst på det med andra ord inte alls roligt att vistas ute idag. Hästarna gillar vädret dom busar & leker & springer i sin...

Av Carina Brandt - 16 januari 2018 15:55

   Tittut    Tyckte det var så roligt att skriva i bloggen igår så vi kör idag igen, bäst att passa på medans man är sjuk....   Det har ju hänt lite med Zorry´s avkommor under 2017 så jag tänkte berätta lite om dom i lite olika blogginlägg här ...

Av Carina Brandt - 15 januari 2018 14:43


    Hallååå finns det någon kvar som tittar in här fortfarande ??      Bloggen har legat vilande i snart ett år, inte på grund av brist på uppdaterande & saknad av lust att uppdatera nej då lusten att skriva här har funnits men orken & energin at...

Av Carina Brandt - 11 februari 2017 19:32

Ett tag sedan sist, men det är väldigt lungt här just nu.   Idag har vi vinkat av Zibell    som flyttar hem till sin ägare Sara Berlin, jag önskar Sara & Zibell all lycka i framtiden vad dom nu än hittar på      Just nu ropar Bella efter sin ...

Av Carina Brandt - 22 januari 2017 15:56

Som jag skrev i förra inlägget så skulle det komma en tjej till Zorry för att kolla igenom honom och förhoppningsvis finna felet på vad som spökar med honom. Tjejen som jag anlitat heter Li Johansson hade hört så mkt bra om henne och bara positiva ...

Ovido - Quiz & Flashcards