BLÅKLOCKANSSTUTERI

Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Zultan 3 veckor..m.m.

Av Carina Brandt - 23 maj 2014 13:04

Idag blir min lilla goding Zultan 3 veckor gammal    ska försöka fota honom idag (som jag inte hade några kort på honom sen tidigare    ) men jag brukar alltid fota mina föl då dom är 3 dagar, 3 veckor, 3 månader, 3 år gammla alltid lika roligt & spara & sen jämnföra med dom andra fölungarna e samma linjer & se hur dom utvecklas under just denna tid   


Återkommer med kort....


Jag måste faktiskt erkänna själv att Zultan är nog den finaste fölungen e Zorry som jag själv fött upp av alla Zorry föl som jag fått tidigare år, Zultan är dessutom så liten så jaaaaa jag är väldigt stolt uppfödare kan jag säga   


Denna veckan var det tänkt att Miona skulle åka till sin nya ägare på prov, vi gjorde iordningen henne & hann & lasta & åka en bit innan jag upptäckte att den nya ägaren skickat ett sms där hon skrev att hennes bil inte mådde så bra & vi vart flytta fram mötet efter vägen, så vi fick vända & åka hem igen, Miona undrade nog va vi höll på med åka låda en så kort bit sen komma hem direkt igen,,,ja människor kan bete sej bra konstigt ibland tycktes hon tänka   


Jag ska som bekant minska ner på antalet hästar & det rejält också då jag MÅSTE inse att min hälsa MÅSTE gå i första hand härdanefter, att gå med ständig värk hela dagarna & nattetid tar värken vid ännu mera så jag inte får sova fasten jag äter starka värktabletter ja då måste jag inse att detta hålle rinte längre, vissa dagar tar jag mej knappt fram för egen maskin, jag har nu kämpat i flera år med detta men nu säger kroppen STOPP & jag måste lära mej & lyda...


Dom hästarna som jag nu i första hand ska sälja är Zinzano, Miona, Tiora, jag har ju kommit en bit på vägen iaf kan man säga Zinzano är utlånad på prov till sina "eventuellt" nya ägare, och jag har fått rapport om att han sköter sej väl i sitt nya hem  vilket värmer mitt hjärta enormt mycket, hoppas nu bara att det får fortsätta så....


Miona ska som bekant också få ett nytt hem där hon äntligen får komma till användning & inte bara gå i en hage & skrota, tror detta kommer att blöi jätte bra för henne, men även hon ska lämnas ut på prov först, allt för att både jag & den eventuellt nya ägaren ska känna oss nöjda & Miona ska må¨bra det är det som är det absolut viktigaste....Hästskötarns lilla hjärtegryn (var det inte så syrran )   


Sen har vi Tiora då som jag också söker nytt hem till,,, återstår att se hur det blir där men jag hoppa att jag eventuellt har en tjej som är intresserad av henne också, tiden får utvisa hur det blir där men skulle kemin stämma dessa emellan så kommer Tiora att få komma till ett superbra hem där hon en dag kommer att få gå som avelssto & det är ju ett sånt hem jag önskar henne med tanke på hennes kanonstam som hon har    men inget är klart än återstår som sagt att se hur det blir...


Sen har jag fått hjälp av två goa människor som vill hjälpa mej & hålla igång Bella & Erotica i avel & även detta känns så bra...Har ju sen tidigare sagt att Erotica inte skulle betäckas mera, men jag har lyssnat på dom som är "gammla i gemet" ang detta med avel & dom är alla eniga om att Erotica mår bäst av att få vara dräktig samt ha föl vid sidan då hon levt så i hela sitt liv så jag har bestämt mej för att lyssna på dom & låta henne betäckas om, SEN får Erotica själv bestämma om hon vill ha något mera föl eller inte, men jag hoppas ju så klart att hon blir dräktig så att hon som "lånar magen" får sitt föl som hon en dag kan använda i sitt fyrspann    


Båda tjejerna kommer att betäckas om med Zorry....


Så det händer lite saker här på stuteriet vilket så klart är jätte roligt....


Det börjar så smått bli dax att släppa hästarna på bete, ska bli skönt att få släppa dom & veta att dom får beta sitt efterlängtade goa gröna gräs, mian små äsklingar   


Nej nu måste jag gå ut i solen & bara njuta av det fina vädret....


Önskar alla bloggläsare en skön & fridfull helg, var rädda om varann


Kram Carina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Brandt - 23 januari 2018 14:40

Busväder ute igen & vad passar då bättre än att uppdatera hemsidan igen       Några minus grader & snö som faller & kraftig blåst på det med andra ord inte alls roligt att vistas ute idag. Hästarna gillar vädret dom busar & leker & springer i sin...

Av Carina Brandt - 16 januari 2018 15:55

   Tittut    Tyckte det var så roligt att skriva i bloggen igår så vi kör idag igen, bäst att passa på medans man är sjuk....   Det har ju hänt lite med Zorry´s avkommor under 2017 så jag tänkte berätta lite om dom i lite olika blogginlägg här ...

Av Carina Brandt - 15 januari 2018 14:43


    Hallååå finns det någon kvar som tittar in här fortfarande ??      Bloggen har legat vilande i snart ett år, inte på grund av brist på uppdaterande & saknad av lust att uppdatera nej då lusten att skriva här har funnits men orken & energin at...

Av Carina Brandt - 11 februari 2017 19:32

Ett tag sedan sist, men det är väldigt lungt här just nu.   Idag har vi vinkat av Zibell    som flyttar hem till sin ägare Sara Berlin, jag önskar Sara & Zibell all lycka i framtiden vad dom nu än hittar på      Just nu ropar Bella efter sin ...

Av Carina Brandt - 22 januari 2017 15:56

Som jag skrev i förra inlägget så skulle det komma en tjej till Zorry för att kolla igenom honom och förhoppningsvis finna felet på vad som spökar med honom. Tjejen som jag anlitat heter Li Johansson hade hört så mkt bra om henne och bara positiva ...

Skapa flashcards