BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 2 september 2014

Av Carina Brandt - 2 september 2014 13:12

Så har vi gått in i höstmånaden september & det märks ute då löven på träden blir gulare & börjar så sakta trilla ner på marken. Jag tycker att detta är en väldigt mysig tid då mörkret så sakta börjar komma tillbaka & man får "boa till sej" o soffan på kvällarna & bara ta det lungt för en liten stund.


Tiora & Erotica har fått komma hem från betet då Tiora tyckte att äpplerna i trädgården brevid hagen var godare än gräset som fanns i hagen    men båda värkar nöjda av att få komma hem men så klart gladast blev ju Zorry som återigen fick sällskap. Båda tjejerna sover nu inne på nätterna.


Både tråkiga & roliga saker har hänt här sen sist jag skrev här.


Det tråkiga är att en mkt go vän till mej skulle visa sina föl på en fölpremering allt flöt på väldigt bra ända tills hon skulle få bedömningen på sina föl, då kritiken skulle läsas upp så var det inga roliga kommentarer från domaren som gjorde påhopp på Zorry samt fölen e honom.


Jag kan INTE för mitt liv begripa hur en domare överhuvudtagen kan prata illa om en hingst som han aldrig har sett "live" i hela sitt liv, jag själv som ägare har ALDRIG någonsin pratat med domaren själv i fråga så jag vet inte ens hur han ser ut, med andra ord vi har ALDRIG haft någon som helst kontakt varesej privat eller hästrelaterat, därav kan jag inte för mitt liv begripa hur man kan prata illa om en individ man alrig sett. Min kompis tog mkt illa vid sej av att han sa som han gjorde i högtalaren så hon går nu i funderingar på att göra en anmälan. jag tycker personligen att har man nånting "extra" att säga förutom det som står skrivet på papperet och som kan upplevas som kritik så kan jag själv tycka att domaren då kan gå fram till personen i fråga & prata med denna mellan fyra ögon. Jag själv skulle bli supeerglad om en domare gjorde så till mej för jag är av den sorten att jag lyssnar & VILL LÄRA mej av dom som är "gammla i gemet" och KAN sin sak då det gäller blodsband & linjer som passar ihop.


Jag själv upplever det som att Zorrys föl inte är nånting att visa på varesej premering eller utställning & jag tycker själv att jag inte är fel ute i mina tankar där då fölen som visats e honom får i regel allt från 34-36 poäng undantaget då från Trollans Elektra som fick 39 p & Snorpans Lizzy som fick 40 p. Dom flesta fölen som föds e Zorry är stöpta i samma format med väääldigt långa ben & en kort kropp så vill man ha ett föl att visa på en utställning eller premering och som man vill ha HÖGA poäng på så ska man inte använda Zorry, efter alla år som Zorry varit i avel nu så vet jag att hans avkommor är sena i växten & dom "blommar" inte ut förräns vid 2-3 års ålder, vilket också måste ha bevisats med tanke på hur många "diplomston" han fått e sej på så "pass få" levande föl.


Jag önskar att OM det finns någon mer som har funderingar ang Zorry så ta då kontakt med mej direkt istället jag ställer upp & svarar HELT ÄRLIGT på alla frågor ang honom, jag döljer absolut INGENTING ärligheten varar längst det kommer man aldrig ifrån....


Nog om detta, jag har bestämt mej för att lägga domarens kommentarer & påhopp bakom mej & se framåt & detta tack vare alla fina vänner jag har som har gett mej sina kommentarer på facebook, era rader har värmt mitt hjärta enormt mycket TUSEN TACK <3 <3 allihop. Nu är det upp till ägaren av fölen hur hon vill göra, jag stöttar henne fullständigt vad hon är kommer att göra...


I år har Zorry 2 stycken 3 årsston efter sej & jag har fått veta att ett av stona inte kommer att visas fram på någon premering tråkigt men sant, men Trollans Elektra visades på premering nu i helgen som var i Umeå & premeringsförättare var Elizabet Ljungstorp. Elektra gick som klassvinnare på 37 poäng fördelat 8 7 7 8 7 & klass II STORT GRATTIS till nya ägaren Ida Gustavsson   

Några bilder från premeringen, korten är tagna av Maria Persson.

 

 


Detta får vara allt för denna gången, ska försöka & uppdatera här snart igen då emd lite nya kort på mina underbara höns.


Ovido - Quiz & Flashcards