BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Carina Brandt - 9 oktober 2014 13:45

Ja det är frågan efter ett så långt uppehåll med skrivandet här   

Ja dagarna går i ett rasande tempo & vi har haft ett fantastiskt fint & underbart höstväder så dagarna tillbringas mestadels ute från morgon/förmiddag till sen kväll så när man väl kommit in & satt sej till ro så har ingen ork funnits kvar för att uppdatera bloggen, men SÅ IDAG kom det så efterlängtade regnet till oss så nu blev det en "innedag" & vad passar då bättre än att skriva några rader här så pass att ni vet att hemsidan/bloggen fortfarande lever OM jag nu har några bloggläsare kvar som sagt.

Nästan alla "måsten" inför hösten/vintern är nu klara ute återstår nu bara att ta en tall till utefåglarna längtar verkligen efter att få sätta mej framför fönstret & bara njuta av dessa vackra vilda fåglar   

Förra veckan var vi iväg till min höbonde i Mora & hämtade hem 2 rundbalar med hösilage & jag & hästarna säger bara WOW vilket fint hösilage han har även iår, måste nog nästan säga att det är snäppet finare iår än vad det var ifjol & det var kanonbra värden på det då så jag hoppas & tror att värderna även ska vara toppenbra detta året & med tanke på kvaliten så är det nog det   

Detta har du/ni verkligen gjort KANONBRA iår också Per Arne & Sussi         

Jag är så otroligt GLAD att jag har hittat denna bonden, efter alla år med hästar & inköpt hö så har jag ALDRIG varit så nöjd som jag är nu sen jag började köpa av er, STORT TACK till er båda för att ni alltid är så snälla & gulliga & alltid ställer upp & levererar detta fina hösilage till mej, inte nog med att jag får köpa hösilage av dom jag vill även hoppas & tro att jag har fått er som vänner för resten av mitt liv      

Ett säkert tecken på att detta hösilage inehåller hög kvalitet är lilla Zultan ett BRA bevis på. I slutet på betet så tyckte jag att Zultan blev så tunn, tänkte först att det berodde på att han var i en växtfas, men efter hemgång så fick han den där klassiska "ballongmagen" & då kontaktade jag vetrenären som genast skrev ut avmaskningemedel till honom & mycket riktigt så hade han mask (stackars liten ) men fasten jag maskat av honom & han har haft fri tillgång på hösilage (från en annan hö bonde) + kraftfoder så ville han inte lägga på sej endå, jag började planera hans bortgång för jag insåg att han var långt ifrån frisk min lilla älskling   

Men skam den som ger sej (sägs det) vi har kämpat på lilleman & jag & först när jag fick hem av Per Arnes hösilage så började han ÄNTLIGEN på att lägga på sej & bli rund över ryggraden igen och idag har han blivit riktigt mullig över ryggen & sidorna & ballong magen är snart ett minne blott    Och det bästa av allt är att lillkillen har börjat & visa humör till både mej & dom andra hästarna & det ser jag som ett STORT + i hans tillfrisknande. Jag ska även tillägga att  mamma Bellami avmaskades med Noromectin dagen efter sen han föddes, så slipper någon få tanken & tro att jag inte avmskar mina hästar för det gör jag regelbundet, har ALDRIG tidigarehaft en fölunge som har fått mask så detta var en ny lärdom för mej, nu ska alla ston samt föl kollas igenom med träckprov så att jag härdanefter är på "säkra sidan"   

Vi har även haft besök av "hästskötarn" alias min storasyster som kom & var hos oss över en dag när hennes bil var på reparation på verkstaden. Vi passade då på att ta en härlig höstpromenad & med oss på promenaden fick Erotica följa ( bilderna på indexsidan visar detta ) vi stannade till på ett ställe ovanför oss där vi bor & fikade & vi hade naturligtvis lagt i extra mkt gott gott till min FINASTE "ums" (Erotica) & det visste hon så väl för hon öppnade "sin" påse själv    TACK kära syster för denna fantastiska dag, alltid lika härligt & få tillbringa dagarna med dej   

Årets sista utställning här i Dalarna har också gått av stapeln & detta året har vi inte varit iväg på någon utställning alls, lusten & orken & framförallt glädjen har varit hur långt borta som helst, att mista min mamma & miin "extra mamma" har varit så fruktansvärt jobbigt så det känns som hela denna sommaren har jag bara gått i en dvala, men jag vet att både mamma & Karin vill att jag ska kämpa vidare & minnas alla fina & lyckliga stunder som vi haft tillsammans under alla år & det ska jag verkligen göra även om jag kommer i "depp" perioder emellanåt för saknade efter dessa två är enormt stor.

Nu får jag blicka framåt istället mot nästa år & förhoppningsvis komma ut på någon utställning då istället, känner att det skulle vara lite roligt & visa unghäst igen så jag hoppas att Tiora & Victoria kan få komma ut nästa år på någonting.

Ja mycket mer har så klart hänt här sen sist jag skrev, men nu påkkar hästarna på min uppmärksamhet igen så nu måste jag bege mej ut till dom igen.

Ska försöka uppdatera här igen så fort jag bara hinner, så hoppas att ni inte har gett upp utan att ni ff vill titta in här på min hemsida, lämna gärna en rad i min gästbok det blir jag JÄTTEglad över   

Avslutar detta inlägget med några fina bilder på min fina vän    Berit i Finland´s fina hingst Kasper då hon jobbade honom på åkern. Jag är så förtjust i denna vackra kille & önskar mej inget annat än att någon gång i livet få träffa honom & Berit LIVE   


 

 

På återhörande en annan dag...Kram på er alla bloggläsare//  Carina



Ovido - Quiz & Flashcards