BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 2 mars 2015

Av Carina Brandt - 2 mars 2015 15:08


Som sagt över en månad sen jag skrev här sist, jag vet själv hur tråkigt det är att titta in på andras hemsidor & se att det inte har uppdaterats något på länge, man saknar verkligen uppdateringarna jag vet...


Kanske det blir mera att skriva om nu när våren är i antågande så man kan börja på & vara ute & jobba lite mera med hästarna....


För någon vecka sedan så kom min älskade syster & syskonbarn på besök & ville ha en förmiddag med hästarna, jag fick då en snilleblixt ide vi skulle köra Zorry   


Zorry har inte dragit någon vagn på flera år & nu hade vi ingen vagn att sätta efter honom heller så vi tog en pulka & tolkade efter honom på det viset iställe. Zorry var så på tårna & så lycklig över att få komma ut & jobba lite, vi placerade Maria i pulkan & vi andra gick brevid. Vi hann bara gå några meter så började Zorry att bocka & slå bakut av glädje       glädjen jag kände då går inte att beskriva, att se sitt STORA    så sprallig & glad ja den glädjen går inte att beskriva i ord. Han jobbade på som en stor travare på en bana inför lopp låg på bettet hela tiden & ville bara springa & springa, när han väl fick chansen så brallade han lös framför min syster som skulel försöka & filma ekipaget, ja härregud va roligt detta var en dag jag lever på fortfarande.


Min underbara & fantastiska vän Linda på Trollans har nu sagt att jag ska få låna en vagn av henne så Zorry ska få jobba i sommar, TACK snälal Linda du vet inte hur lycklig du gör mej/oss som vill låna ut en vagn till oss      


Nu till nånting mycket tråkigt som jag har misstänkt en tid men inte på långa vägar varit säker på förräns nu, Bella har resorberat sitt föl någon gång under vintern, fruktansvärt tråkigt, vet ej vad som gått fel men lider så med Sara som längtade efter sitt föl   


Har nu gett Sara lite andra alternativ att fundera på, berättar inte mera nu utan Sara ska nu få fundera i lugn & ro så återkommer vi längre fram hur det blir.


Bellami är dock dräktig så Catherine kommer iaf att få sitt efterlängtade föl, Bellami har nu 15 veckor kvar tills beräknad fölning, men Bellami brukar ju nedkomma med sina föl någon vecka tidigare så ja spännande är det iaf hoppas så på en skäck igen   


Alla hästar har börjat & fälla sin vinterpäls, Zorry fäller i vanlig ordning mest, han är alltid så tidig med sin pälsfällning på vårkanten.


Har nu gett alla hästar en B-vitaminspruta så nu hoppas jag att det ska hjälpa dom lite på traven med fällningen. För första gången så gav jag även fölen varsin spruta, har aldrig gett fölen B vitaminsprutor tidigare men någon gång ska väl vara den första.


Måste verkligen SKRYTA lite extra över Victoria, vilken liten & underbar häst hon är på alla sätt & vis. När jag sprutade henne så reagerade hon bara lite på själva sticket sen stog hon blixt stilla & lät mej ge henne sprutan utan några som helst rörelser eller antydningar på att hon tyckte att det var otäckt, hon har visat mej många gånger på vilket fantastiskt psyke hon har så glad över denna lilla trollunge.   


Zultan däremot tyckte att både grimma & spruta var JÄTTE otäckt så där har jag lite att jobba på framöver.


Nu är det även klart att Zultan kommer att få en lekkompis till sommaren, OJ vad jag längtar efter att återigen få ha en unghingst hage det är lite speciellt med sådana tycker jag, unghingstar har alltid mera energi & är alltid på tårna för bus & lek tycker jag, ska verkligen njuta av denna sommaren då det gäller hingstarna då detta kanske är min sista sommar med unghingstar på gården.


Vi har även varit & hämtat hem mera hösilage hos min härliga höbonde Per Arne & Sussi. jag har ju som säkert många redan vet förälskat mej i en av deras Nordsvenska brukshästar Bella ett ståtligt vackert sto på lite mer än 20 år fyllda men med ett stort hjärta av GULD & för att inte tala om inehållet i hennes huvud säger bara oj oj oj vad man önskar att fler hästar hade hennes hjärna, ett så fantastiskt sto så ja jag finner inte ord         Sussi & Per Arne har även fler Nordisar (men ingen som håller Bella klass       japp tog risken att få på moppo av P A   ) Måste bara visa en bild på en av deras andra hästar där P A kör hem timmer från skogen med sin Anton, Anton till vänster på kortet.


 


Tycker det är så roligt att se människor som fortfarande använder häst i skogen, fattar inte att fler gör som P A & hans kompis.



One.Com som jag har min hemsida hos har gjort om på sin sida & jag förstår mej inte i dagsläget på hur jag gör för att byta bild på första sidan, så ni som vill följa mej i bloggen måste gå direkt till bloggen för att se om jag uppdaterat iom att jag inte kan ändra datum på första sidan ehller då hemsidan uppdaterats.


Ska försöka & uppdatera bloggen med lite nya bilder snart, har ju även en hel del nya höns att visa.


Om ca 19 dagar så väntar vi små kycklingar också, ska bli så roligt   


Äntligen törs man börja & hoppas på att våren är i antågande så hönsen blir sura & vill ruva på ägg   

Ovido - Quiz & Flashcards