BLÅKLOCKANSSTUTERI

Direktlänk till inlägg 20 december 2015

Snart slut på året 2015 !

Av Carina Brandt - 20 december 2015 19:56

                                      



   ja så var jag här igen då efter ett låååååångt uppehåll från bloggen, så även hemsidan.


Tänkte göra en liten tillbaka blick på vad jag har gjort sedan jag sist skrev här.


Hösten/vintern har varit otroligt mild & det är nu endast 4 dagar kvar till självaste julaftonen & vi har i skrivande stund + 9*    och ingen snö, jag har som säkert många andra INGEN som helst julkänsla & inte lär den infinna sej heller då vädergudarna lovar fortsatt MYCKET milt även under hela julhelgen. FRUKTANSVÄRT onödigt med detta SKITväder tycker jag, jag vill ha kyla & snö denna årstiden, detta är 3:je året på rad nu som det är sån här mild vinter & jag HATAR detta klimat   


Nåja en sak är positiv iaf & det är att det går åt mindre hö till hästarna OM man nu ska hitta nånting positivt med detta klimat.   


                                              



Hästarna ja, där har det hänt en del sedan sist.....


Fiona åkte i mitten på november till mina goa vänner Annelie & Anders för att sällskapa Amitza då deras stora häst skulle ut på andra äventyr. Jag har lovat Annelie att dom får låna Fiona så länge dom vill, känns bättre för mej att hon är där & blir ompysslad av deras barnbarn. Jag har redan nu bestämt mej för att jag INTE kommer att betäcka om henne till sommaren 2016 jag kommer nu att ta en "paus" från att betäcka åtminstone ett år framåt iaf.



Zultan (Spirit) har nu blivit SÅLD till Anna & jag känner mej så otroligt glad & framförallt LYCKLIG för att han kom just till Anna. Nu kan jag med GOTT samvete släppa tankarna på vad som ska hända med honom, nu vet jag att Anna tar hand om honom på allra bästa vis & jag vet också att hon kommer att göra det bästa av honom. Tack Anna   


                                                           



Nu är det 5 vuxna & 1 föl kvar här hemma & det känns så otroligt BRA & det bästa av allt är att till sommaren blir det endast 5 vuxna kvar här hemma för i April åker fölis (Dandi) hem till sin ägare catherine & då har jag 4 "gamlingar" & 1 unghäst som jag kan satsa helhjärtat på. Det är första gången på mycket mycket länge som jag återigen känner GLÄDJE med att vara hästägare igen. 


Jag har börjat & planera för vad jag ska börja & jobba med framöver vad det gäller Victoria & det känns så roligt & spännande & se hur hon kommer att bli att jobba med, hon är i dagsläget hur sten cool som helst men det kan ju som sagt bli annorlunda när man börjar på & kräva lite av henne, men som sagt ALLT känns nu så roligt igen   


Jag planerar även att åka på minst en utställning med Victoria till sommaren, tillåter min ekonomi fler utställningar så kanske vi åker på någon mer. Synd bara att alla utställningar ligger så ofantligt långt bort från där man bor, men som saggt kommer jag iväg på en så är jag glad för det   


Jag själv tycker att Victoria är otroligt fin just nu, men hon är helt olik alla mina andra åringar som jag fött upp, det syns att det är helt andra blodslinjer på henne gentemot vad jag är van vid, spännande ska det iaf bli när hon släpper sin enormt tjocka vinterpäls till våren/sommaren   


                                                   


Har även jobbat lite med Dandi men där får man vara både på sin vakt & ta det hela mycket försiktigt, Dandi har/är inne i en spök period så ALLT & då menar jag verkligen ALLT är superläskigt & hemskt. Att lyfta & kratsa hovarna finns inte på hennes världskarta & är totalt omöjligt, benen blir som "popcorn" hovarna/benen är överallt & ALLT är som sagt superläskigt. Det tråkiga för Dandi är att JAG fullkomligt älskar att jobba med sådana ponnyer att sakta men säkert vinna deras förtroende & se att dom till sist litar på en & är med på noterna & vet vad som förväntas av dom ja det är bland det roligaste jag vet.


Har som sagt jobbat ett tag med henne nu & idag kratsar vi hovarna runt om utan några som helst problem & hon växer med uppgiften hela tiden det syns på hela henne hur hon NJUTER av att höra att hon gör rätt & hon tar verkligen åt sej för allt beröm hon får. Jag tror att catherine kommer att få en fantastisk liten ponny att jobba med dom kommande åren. Tur att jag får ha henne kvar några månader till så jag får fortsätta & njuta av henne   

                                                                                                    

Zorry har äntligen blivit skodd med brodd så nu kan jag känna mej lugn då halkan kommer & går. Har sedan ett tag tillbaka letat efter en rockard till honom men inte hittat någon ännu, är så sugen på att börja & köra honom igen, har du en rockard ståendes & som du kan tänka dej & sälja så tveka inte att höra av dej till mej då via telefon eller mejl.Jag är intresserad av allt i vagnväg.


                                                                       


Det var väl lite av vad som hänt ang hästarna sedan jag sist skrev här.


Igår & idag har det oundvikliga hänt då man har djur, igår vart jag så illa tvungen att avliva en av mina favorit höns efter att under en lång tid försökt att få ordning på hennes onda öga men jag fick inse att det bästa var att låta henne somna in så igår avslutade jag hennes lidande. Ett fruktansvärt jobbigt beslut att ta & framförallt göra, kommer ALDRIG att förstå mej på jägare, never....


Idag var det så dax för en ungtupp att få vandra vidare, då jag har världens BÄSTA grannar som alltid ställer upp om jag behöver hjälp så kom så snälla Mats & tog bort "tin tin" åt mej idag så jag slapp. TACK än en gång mats din hjälp var idag ovärderlig TACK   


Detta får vara allt för denna gången, lovar inget nu om att jag snart ska uppdatera igen utan ni får gärna titta in här för & se om någon uppdatering gjorts   


                                                                                          








                                  



 
 
Ingen bild

Linda

20 december 2015 22:44

Hejhopp.
Har ju en vagn jag,som är lätt o smidig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Brandt - 23 januari 2018 14:40

Busväder ute igen & vad passar då bättre än att uppdatera hemsidan igen       Några minus grader & snö som faller & kraftig blåst på det med andra ord inte alls roligt att vistas ute idag. Hästarna gillar vädret dom busar & leker & springer i sin...

Av Carina Brandt - 16 januari 2018 15:55

   Tittut    Tyckte det var så roligt att skriva i bloggen igår så vi kör idag igen, bäst att passa på medans man är sjuk....   Det har ju hänt lite med Zorry´s avkommor under 2017 så jag tänkte berätta lite om dom i lite olika blogginlägg här ...

Av Carina Brandt - 15 januari 2018 14:43


    Hallååå finns det någon kvar som tittar in här fortfarande ??      Bloggen har legat vilande i snart ett år, inte på grund av brist på uppdaterande & saknad av lust att uppdatera nej då lusten att skriva här har funnits men orken & energin at...

Av Carina Brandt - 11 februari 2017 19:32

Ett tag sedan sist, men det är väldigt lungt här just nu.   Idag har vi vinkat av Zibell    som flyttar hem till sin ägare Sara Berlin, jag önskar Sara & Zibell all lycka i framtiden vad dom nu än hittar på      Just nu ropar Bella efter sin ...

Av Carina Brandt - 22 januari 2017 15:56

Som jag skrev i förra inlägget så skulle det komma en tjej till Zorry för att kolla igenom honom och förhoppningsvis finna felet på vad som spökar med honom. Tjejen som jag anlitat heter Li Johansson hade hört så mkt bra om henne och bara positiva ...

Skapa flashcards