BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 7 mars 2016

Av Carina Brandt - 7 mars 2016 13:52

Ny månad & denna månaden har vi äntligen gått in i ett VÅR tecken då mars månad kallas för vårmånaden, & visst jag kan hålla med till en viss del att den kan kallas för vårmånad för vi hade några helt fantastiska dagar i början på denna månad med flera + grader & strålande sol & TAK DROPP oj oj så vi satt längs husväggen & bara njöööt av solen & droppande vatten från taket jag & min underbara vän Margit    men den lyckan varade inte så många dagar för vädret slog snabbt om till ett evigt snöande igen & snön faller fortfarande i skrivande stund, jag är så innerligt TRÖTT på snön, nu vill jag att våren så sakta ska komma så man kan tillbringa dom mesta timmarna utomhus, så NEJ TACK vädergudarna inge mera snö nu    


I mitten på förra månaden så blev Bella dålig. Jag såg på henne att nånting inte stämde hon hängde inte med flocken när dom skulle gå in & hon höll sej mest för sej själv, trodde först att det var fölis som gjorde att hon var lite "loj" men dagarna gick & hon blev sämre & sen fick jag se vad som orsakade det hela....FÅNG....


   Jag verkligen HATAR denna jävla sjukdom, paniken steg inom mej då hon är dräktig & allt, rädd för att hon nu skulle kasta fölis p.g.a sina smärtor som hon hade    jag visste att vi hade en helvetes tid framför oss jag & goa fina Bella.


Jag kontaktade genast vetrenärerna i Rättvik & när jag berättade läget så lugnade han mej med att det jag berättade så tydde allt på ett "lättare" fånganfall (om det nu verkligen finns några sådana) men vetten sa så & jag litar till 150% på hans omdöme, en mkt bra & klok vetrenär i mina ögon. Bella fick stå på box i några dagar så att hon kunde lägga sej ner i en mjuk bädd & vila. Jag tillbringade många timmar i stallet med henne & bara pysslade om henne från topp till tå & hon NJÖT verkligen oj oj man verkligen såg i hennes ögon borsta mera matte, borsta mera, lite till höger också jaaa just DÄR kliar det också    jag kunde inte annat än skratta åt min lilla tossfia   


Av en slump så satt jag & tittade i börjes katalogen på nätet & hittade ett medel som skulle "stabilisera" mage/tarm hos hästen. Började läsa på vad det innehöll & jag tänkte att det får bära eller brista skadar inte att prova om det kan hjälpa så vore det ju super tänkte jag, sagt & gjort pulvret beställdes.


                                                 


Började ge Bella av detta direkt då jag fick det, hon vägrade ju först äta maten så klart för matte hade ju lagt "gift" i maten som luktade BLÄÄÄÄÄÄ    


Men hon hade ätit upp maten & pulvret under natten, så dag 2 fick hon igen & åt då upp allt direkt.


dag 3 märkte jag när jag kom ut på morgonen att hon hade en helt annan blick i ögonen hon var piggare & inte lika mkt smärta i ögonen som tidigare och mycket riktigt jag hade RÄTT, när jag tog ut Zorry så blev hon heltokig i stallet när hon blev ensam hon höll på & riva boxen, Bella ahde fått sitt "jävlar anamma" tillbaka YES oj så glad jag blev. 


Från att tidigare bara stått & hängt & avlastat alla 4 hovarna/legat väldigt mycket/ haft puls & varit väldigt varm i hovarna/ samt stapplat fram så kunde hon gå till hagen dag 3 mycket lättare än förut. jag fortsatte att ge detta pulvret & när hon hade ätit detta pulvret i 7 dagar så var hon HELT återställd syntes INGENTING av fången den var ett minne blott, jag trodde INTE mina ögon, men det var sant hon TRAVADE dessutom till hagen självmant samt visade alla återigen att hon var på benen igen OCH hon var minsann fortfarande ledaren i hagen....Så de så..... jag log & skrattade om vartannat åt henne....Så lycklig hon var att inte längre behöva ha ont....


Nu säger jag INTE att det var detta pulvret som gjorde att fången gick tillbaka så snabbt den kanske hade  gått tillbaka endå ? det vet jag inte & det kommer jag aldrig att få svar på MEN jag är dock 100% säker på att detta pulvret hjälpte till på ett eller annat vis. Ska tillägga att Bella INTE fick någon annan medecin mot fången utan ENBART detta pulvret....


Jag har nu helt slutat med detta pulvret & Bella visar inga tendenser på återfall utan magen växer & hon går ute i hagen nu som hon alltid gjort/styr & ställer med allt & alla...


Bella har idag bara 5 veckor kvar till beräknad fölning   


Jag hann lagomt hämta mej från att Bella blivit frisk innan NÄSTA smäll kom.


                                       

Min uppfödning Blåklockans Golden Eey  (Miona) hade även hon  blivit dålig hon också i FÅNG & hon var sedan tidigare dålig på annat vis också så henne ägare Sussi & Per Arne beslöt att hon skulle få sluta sin dagar då medecinen hon fick inte hjälpte alls. Så nu mer så är hon ängla häst & gallopperar glatt på dom evigt gröna ängarna med sin "extra mamma" Rumba    


Vi fick en kort tid tillsamman jag & Miona dock stämde inte kemin mellan oss så beslutet att låta henne få flytta till mina vänner var lätt. Tack Miona för den tid vi fick ilag, fasten du kanske inte tror det så älskade jag dej som jag älskar alla mina andra hästar. bara så du vet. Vila i Frid.


     


                                          


Jag vill rikta mitt varmaste TACK till er Sussi & Per Arne som tog Miona till era hjärtan & öppnade erat stall för henne. Hos er fick hon den "familj" som hon så väl var värd. Hos er fick hon äntligen visa att hon kunde bli både kör häst & ridhäst. Ni tog hand om henne som erat egna lilla "barn" massor av kärlek från både er & "rumpis" hon kunde inte ha fått ett bättre avslut på sitt korta liv än vad hon hade det hos er, jag är så innerligt tacksam för att ni har tagit hand om henne på allra bästa vis. TACK   

 

                                                                           

 


Trodde efter detta som hänt att NU måste väl ändå allt kunna lugna ner sej iaf. Inte då....


I fredags kväll när jag skulle ta in Zorry så kunde han knappt röra sej, i mörkret kunde jag bara se att han hade svårt att röra bakdelen, paniken steg är detta slutet också ???


Väl inne i stallet så såg jag direkt vad som felade höger bak kota var JÄTTEsvullen & han var tjock över benet. HJÄLP vad hade hänt ? tankarna bara snurrade. Fick tips av min fina vän Berit  hur jag skulle gå till väga sagt & gjort 23:30 så kröp jag runt i spånet på alla fyra & försökte kyla ner svullnaden, tack & lov hjälpte detta för nästa dag var svullnaden hälften så stor men för säkerhets skull så var mina goa vän Matilda så snäll & lånade ut Anrika gel till oss så nu smörjer vi med det & i skrivande stund så törs jag nästan säga att svullnaden har lagt sej helt & hållet, nu håller jag bara efter så att detta inte ska blossa upp igen.


Zorry har troligtvis vrickat/stukat sej i hagen då han med största sanorlikhet "busat" med tjejerna i hagen brevid. Tack & LOV så slutade detta lyckligt som det ser ut idag iaf.


Har länge sökt efter ett BRA & prisvärt regntäcke till Zorry men inte hittat något som passat "min kassa" . Men fick tips av Emmah om travponnybutiken på nätet & där hittade jag många fina täcken till just shetland & bra priser också. Så nu mera har Zorry fått ett "tufft" nytt regn täcke från Globus Sport. Superbra kvalitet & till en i mina ögon "billig peng"


      



 


Tuff kille som det är full race i måste ju ha ett tufft täcke också        


Igår hade jag & "små tjejerna" BUS KUL i snön    känner mej så lyckligt lottad över att ha dessa små juveler på min gård, men snart så flyttar Dandi upp till sin ägare Catherine & jag ska medge att jag GRUVAR mej för den dagen hon ska åka denna lilla tös ger mej så oerhört många skratt med sitt "bus liv" hon har hittills gått genom livet med att bara leka & ha roligt så nu måste vi börja & lära oss att gå i grimma också så inte matte catherine får hem en allt för ohanterad häst   


 


                   


 


Avslutar detta blogginlägg med en kladdig pussmule tillhörande Victoria. PUSS på er     









Ovido - Quiz & Flashcards