BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg under januari 2015

Av Carina Brandt - 21 januari 2015 19:34


Idag tog jag med mej kameran ut i hagen men det var lättare sagt än gjort att fota. Först så vräkte snön ner & sen hade jag hur många linslusar som helst som antingen skulle vara i kameran eller så skulle dom bita i min jacka & rycka & slita i mej ja SEN kan ni ju själva räkna ut resultatet på korten      


 


Bildbevis på fröken nyfiken   


Skulle igentligen bara fota Bella för att visa "maglånaren" Sara hur Bella ser ut idag ang då jag är mkt osäker om hon är dräktig eller ej. Men som sagt det blev några fler kort också.


Nu har magen på Bella ändrat form igen till att vara STOR igen & "kulan" har flyttat sej mitt under magen igen så jaaaa jag blir inte riktigt klok på detta.


Här följer några dåliga kort på Bella då snön fullkomligt vräkte ner då jag skulle fota henne.


Dräktig eller inte ??


 


 


 


Sist men inte minst så hmnade även gammelmor på kort, älskade Erotica mattes ALLT   


Erotica´s STORA passion här i livet MAAAAT.....


 


Fick till ett någotsånär bra kort på Erotica´s sista dotter Tiora som nu räknas som 2 åring, det känns lite spännande måste jag säga att få se vad som döljer sej under denna vinterpälsen som Tiora idag har, hon påminner en hel del om sin stora syster Fiona då hon var 2 år.


 






Av Carina Brandt - 17 januari 2015 14:11


Som överrubriken säger så är det precis så det är, inte bara här hemma utan jag läser att det är så i stort sett hela sveriges avlånga land. Idag har vi återigen ISGATA överallt, själv så har jag broddar på dojorna så där är allt okej MEN Zorry ska ut till sin hage samt in från den på kvällen & det är ALLT annat än roligt då han inte är skodd denna vintern. För att inte tala om tjejerna som kör "race" över isen jag fattar inte HUR dom lyckas hålla reda på sina ben men SPRINGA över isen de ska dom göra, själv så står jag & håller andan & ber HÖGT till gud att dom INTE ska gå omkull & bryta några ben   


Jag har redan NU bestämt mej för att innan nästa vinter så ska våran "gruslåda" vara PROPPFULL med grus/sand & Zorry ska vara skodd runt om med sylvassa broddar, nästa vinter ska jag vara mera förberedd är så jäv****** trött på dessa kassa vintrar så jag skulle vilja flytta till varmare länder.


Nog om detta....


Sen sist jag skrev här så har vi varit till Mora igen & hämtat ett nytt hölass så nu klarar vi oss några veckor igen. Denna gången var det min goa vän Lena som följde med & var "kodriver" och så klart var även min bästa vän Margit också med, vi har alltid så roligt när vi tre galna tjejer/kärringar kommer ilag, massor av skratt & bus blir det under våra resor så dagarna efter våra resor är vi alla helt slut, men det är väl så det ska vara ett gott skratt förlänger ju livet sägs det, och då lär vi tre bli mycket gammla   


Idag fick jag hem nytt kraftfoder tusen TACK Monica för att du kunde hjälpa mej & fixa detta så snabbt då maten var helt slut här hemma   


Jag har under måååååånga år kört med Kraft´s produkter till hästarna MEN då jag för en tid sedan blev beskylld för det ena & det andra av Granngårdens personal samt deras otrevliga uppförande mot mej i butiken samt på telefon ja DÅ var måttet rågat för mej så jag sa f.r.o.n.m den dagen TACK & HEJ för ALLTID till Granngården. Började då se mej om efter ett nytt märke på kraftfoder till hästarna & valet föll på att prova HIPPO´S foder & jag är mäkta imponerad av deras foder måste jag säga. Jag ger nu HIPPO GROW ALFA till mina dräktiga & digivande ston samt fölisarna (1 åringarna) & denna enorma skillnad som jag ser på fölisarna efter att dom ätit av detta foder i ca 3 veckor ja det är en så positiv effekt så jag går med ett brett leende på läpparna när jag ser hur BRA förändring det har blivit på dom. Mammorna ser jag också en MYCKET positiv effekt på, båda har lagt på sej väldigt bra TROTS att jag bara ger halva givan kraftfoder av HIPPO´s foder gentemot vad jag fick göra av KRAFT´s foder (gav Kraft 125 tidigare) så jag rekommenderar VARMT Hippo´s foder till er som söker annat foder till era hästar.


En mkt god vän till mej som jag pratade med igår upplevde samma sak som jag ang HIPPO´s foder hon har också shettisar & hon var lika nöjd som jag är & det känns ju bra att man får höra det även ffrån annat håll då inbillar man sej då inte själv iaf.


Fölen växer & frodas som sagt & jag känner ett "pirr" i magen när jag tittar på Victoria har nog ALDRIG haft en så fin & jämn fölunge tidigare men så är hon ju en "topp stammad" dam också (OJ vad jag sticker ut hakan    ) men jaaaa jag skriver precis som jag känner.


Kollar varje dag dom dräktiga stona här hemma & jag är 100% säker på att Bellami har en bäbis i sin mage då jag både sett & kännt sparkar hon bär på en riktigt livlig krabat. Dock är jag fundersam på Bella har hela tiden tyckt att hon har en bäbismage men nu har magen ändrat form från att vara stor & rund runt om samt att det stuckit ut på sidorna vid virvlarna så har magen helt ändrat form den runda stora magen har nu blivit liten & det enda som kan tendera till att det finns en fölis där är att det ff buktar ut på sidorna vid virvlarna men jag ser inte några sparkar eller känner några sparkar, hon har heller inte börjat & sätta något juver.


Och så klart så kommer ju inte jag ihåg hur det var sist hon var dräktig hur hon var/såg ut då man skulle ju så klart skriva upp allting men inte har jag gjort det inte nej då....Nåja bara & vänta & se vi har 2 olika datum att gå på då hon kom om i brunst men bara tog emot ett spång på den sista något konstiga brunst. Linda E om du har några anteckningar kvar från din tid med Bellaså får du hemskt gärna höra av dej till mej & berätta vad du kommer ihåg   


Nåja som sagt bara & vänta & se hur det avlöper ang Bella.


Nästa helg så fylls det på hos hönsen igen, jag har fått äran att få köpa 2 vita dvärg kochin samt en grå/vit dvärg kochin av en i mina ögon seriös & duktig uppfödare Lotta Ek om allt går som planerat så kommer dessa skönheter hem till mej nästa söndag, oj oj ssom jag längtar e dom. Att det skulel vara så roligt med höns ja det kunde jag aldrig tro, men jag tillbringar mkt tid hos hönsen & det är så rogivande & avkopplande att bara stå & se på dom ännu mera spännande blir det till våren/sommaren när kycklingarna kommer   


 


 


 


Detta får vara allt för denna gången, nu ska jag bege mej ut på skridskobanan & halka runt....





Av Carina Brandt - 4 januari 2015 16:30


Igår när jag var i stallet & fixade så föll mina tankar in på hur fölningarna samt fördelningen av fölen e Zorry har sett ut dom sista åren. Tänkte då mest på om det var något sto som skulle visas fram för premering nu under 2015 men då jag nu kollade så visade sej att det endast föddes ett föl e Zorry 2012 & det var en hingst.


Nästa sto att visas fram för 3 årspremering blir våran egna Tiora som blir 3 år först nästa år 2016, hoppas bara att jag kan matcha fram henne på bästa vis så att hon lyckas knipa ett diplom hoppas kan man ju iaf göra      


Zorry har ju betäckt några av våra egna ston under åren som gått men av olika anledningar så har stona inte tagit sej.


Erotica t.e.x tycker själv att hon har gjort sitt nu e att ha fött 12 friska & fina föl & jag håller fullständigt med henne på det planet. Bella betäcktes om då hon hade Elektra vid sidan men hon tog sej inte eller så tog hon sen & senare resorberade för inget föl blev det iaf året därpå.


Annars så är det alltid så spännande & roligt att ha premeringarna att se fram emot då det gäller Zorrys avkommor, men nu får jag helt enkelt se fram emot årets utställningar istället & bara hoppas på god lycka för alla ägare till Zorry avkommorna   


Tänkte uppdatera "zorry föl" sidan med fölen för 2014 så du som har ett föl e Zorry som är fött förra året får gärna sända mej ett kort så jag kan lägga in det på hans fölsida   


Må så gott kära bloggläsare !

Av Carina Brandt - 3 januari 2015 10:55

God fortsättning på det nya året kära blogg läsare...


Jaha ett nytt år igen, undrar om 2015 ska gå lika fort som 2014 ? hoppas verkligen inte det förra året tycker jag bara rusade iväg...


Nytt år betyder ju att djuren blir ett år äldre (hemska tanke)


* Almnäs Erotica Gårdens Drottning 23 år och still going strong


* Zorry Rs 419 Gårdens Konung 18 år mattes allt   


* Almnäs L´Oreal (Bella) 15 år Gårdens busfrö


* Blåklockans Dream Of My Heart (Fiona) 8 år Mattes älskade vän


* Dalsgårds Bellami 19 år Gårdens nippertippa men genomsnäll från topp till tå


* Tiora 2 år Bäjbisarnas lektant en uppgift hon tar på allra största allvar


* Victoria 1 år kan inte vara möjligt kommer alltid att förbli mattes bäbis


* Zultan 1 år mattes drömföl, ett föl som jag längtar e att få se växa upp


Utlånade ston:


* Amitza 19 år tagen ur avel,, går nu som ridponny hos mina underbara vänner i Falun


* Lyktans Penny 11 år går som ridponny hos mina underbara vänner i Falun


* Molly 10 år Min trognaste & käraste vän


* Missan 19 år en katt som vet sitt stora värde & utnyttjar det till MAX

Ja att vi sen själva också blir ett år äldre ja det hör inte hit för det vill jag inte tänka på   


Jag har så smått börjat & spåna på lite planer inför 2015 men dessa berättar jag om i ett annat inlägg här i bloggen, måste klura mera först   


Nu ska jag bege mej ut i det vackra "vår/sommar" vädret som råder plusgrader & nästan gröna gräsmattor var det vintern som kom till oss i December mån tro ? önskar ju mej så klart en tidig vår med massor av SOL   




Ovido - Quiz & Flashcards