BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg under september 2015

Av Carina Brandt - 30 september 2015 14:45

FÖRLÅT mej alla bloggläsare, lovade i mitt sista blogginlägg att jag skulle skriva här oftare men det blev icke så, ibland funderar jag på att ta bort bloggen helt då jag uppdaterar den så sällan & jag vet inte ens om jag har några hemsidebesökare kvar ?? men det känns inte heller bra att "bara" ha en hemsida utan blogg nej det känns inte alls bra utan bara trååååkigt.... Jag får innerligt hoppas att jag har några hemside besökare kvar iaf...?????


Under september månad så har det hänt en del här. Hästarna blev kvar ute på betet tills i slutet på denna månaden, men dom hade verkligen fått NOG av sin "sommarvistelse" den sista veckan så stog dom & skrek hem hit nästan hela dagarna, när jag kom till dom så trängdes dom alla vid grinden & ville hem & jag var så klart INTE så "svårflörtad"   


Kruxet var bara det all lilla fölis skulle gå i grimma hem för första gången så spänningen var på "topp" för hur detta skulle gå MEN varför oroa sej ?? vi tränade med grimman i några dagar innan avfärd & & vadå tycktes hon tänka en grimma den kan jag väl ha på mej NO PROBLEMAS    


Sagt & gjort dagen för hemfärd så sattes grimman på igen INGA problem alls MEN sen var det ju detta med att LEDAS i grimman det hade jag inte sagt nånting om tidigare sa dandi    TÄNK så korkade människor det finns, sätter på mej en grimma sen fäster dom ett snöre under min haka så jag INTE kan springa lös & busa & leka som JAG vill oj oj så korkade dessa 2 beningar är   


Jag gjorde verkligen ALLT för att slippa bli ledd, gjorde som fölungar brukar göra första gången dom ska ledas...Strejka    stregra    snurra runt runt tills tvåbeningen skulle bli så yr i bollen så hon skulle släppa mej    men INGET hjälpte det var jag som fick se mej besegrad. Så här i efterhand så måste jag medge att det inte var så dumt att bli ledd i grimma hem för oj oj så STOLT matte var över mej MASSOR av beröm fick jag & massa fina ord om hur DUKTIG jag var/är & det kan man ju höra på länge tycktes Dandi tänka....Underbara goa lilla fölunge   


Alla hästar blev överlyckliga (matte likaså) över att få komma hem igen, men gladast blev så klart Zorry hans glädje visste inga gränser alls   


I södags hämtades Zultan hos Gunilla på Kölnäs, Zultan hämtades av sin nya ägare Anna Halvarsson i Söderhamn. Känndes väldigt vemodigt att inte fortsätta på min bana som jag hade tänkt ang Zultan men då min kropp säger ifrån så MÅSTE (försöka iaf) jag lyssna på den, reumatismen har tagit ett stadigt grepp om min kropp och fasten jag äter medecin mot den så lyckas den ända bryta ner mej mer & mer för varje månad som går, för att jag ska kunna ha några hästar kvar så blev jag så illa tvungen att släppa min lilla älskling.


När Anna så visade intresse för honom så tvekade jag igentligen inte en sekund, jag VET att Anna kommer att ta vid på allra bästa vis & jag tror att både hon & jag har samma "mål" för honom nämnligen att en vacker dag visa honom på hingstpremering när han är klar i sin "kostym" för det. Jag känner att jag har sålt honom till ett jätte bra hem & jag vet att Anna kommer att förvalta honom på bästa vis, så jag önskar bara Anna med familj VARM LYCKA TILL med lill killen      


Några bilder från det han kom hem till Anna


       


Igår var ID kontrollanten Helena Hammarsköld hit & ID kollade & chippade Dandi hon skötte sej på allra bästa vis, Dandi alltså       sorry Helena      


Mitt "skötebarn" Isa är ff kvar hos mej, då henens matte skulle resa bort ett par dagar denna veckan så fick jag behålla henne 1 vecka till SÅ GLAD för det, kommer att sakna Isafisan jätte mycket när hon nu åker hem till helgen, nu väntar ett besök hos vetrenären för att kolla upp hennes hovar & ev ta några andra prover, för frisk det är hon INTE långt därifrån hoppas dom nu kan finna felet, tror INTE på enbart fången det är nånting mera också....Hoppas som sagt att dom finner felet för jag önskar SÅÅÅÅÅ att hon kommer tillbaka till mej nästa sommar....



Av Carina Brandt - 2 september 2015 14:30

Ja så har det gått ett bra tag sen IGEN sen något skrevs här.   


Men då hästarna bara går på bete nu så händer det inte så mkt här som jag kan skriva om ang dom, det är liksom bara den "dagliga" titten som händer med dom just nu.


Dom går alltså ff på betet & iår har jag bestämt mej för att BITA IHOP & inte ta hem dom för tidigt pga att det kommer kallt höst regn på dom, dom klarar sej det vet jag & mat har dom ff i den stora hagen så det går ingen som helst nöd på dom det är bara jag som tycker det är så synd om dom som ska behöva gå i denna enormt stora hage i höstrusket samt mörkret, så jag MÅSTE intala mej själv hela tiden att dom har det BÄTTRE i den hagen än i denna tråkiga vinterhage här hemma. Men svårt är det då det tex har regnat & blåst som det gjort inatt stackars hästar, eller kanske inte ?......


Erotica har då klart visat mej att hon har minsann fått NOG av sommarvistelsen hon står vid grinden & tittar efter oss varje gång vi går därifrån nu, nåja som sagt BIT IHOP Carina       


Jag har ytterligare en hage som det finsn massor av mat i som jag tänkte att dom skulle få flytta till den ligger närmare hemma här men jag måste få hjälp att flytta dom så som sagt vi får hålla ut i en vecka till....


Mina planer är att jag ska försöka ha dom ute på betet hela september månad OM vädret tillåter vill säga, frostgräs = hemgång omedelbart.......


Zorry´s "sommarkompis" Isa har haft ont i sina hovar igen så vetrenären var ut & hjälpte henne på traven, han hade börjat med något nytt enligt honom själv, och hon blev bara på någon timma piggare & kunde sen sluta flåsa som hon gjorde, stackars häst JÄVLA FÅNG tänk om man kunde utrota denna skiten    

 

Isa är för övrigt en STOR FRÖJD att få låna kommer att bli jobbigt att lämna tillbaka henne till min goa vän Marie, men jag får ju så klart vara glad att jag fått låna henne så länge som jag fått göra. Men jag kommer att sakna hennes underbara gnäggningar när det är "knuppedax"         

 

Sen sist jag skrev så upptäckte jag via facebook en hästannons som en tjej lagt in ang att hon köpt ny häst. Tyckte mej genast känna igen hästen men blev så fruktansvärt osäker på om det verkligen var "den" hästen som jag hoppades på att det skulle vara. Kontaktade hon som lagt ut kortet & fick det bekräftat att det var TROLLANS ELEKTRA som jag såg på bilden. Oj oj så glad jag blev att få se henne i ett så fantastiskt fint skick & vilket hem hon hade kommit till blev så innerligt GLAD så ord fanns inte just då.

 

Jag visste att hon som ägde Elektra tidigare inte kunde behålla henne längre pga olika omständigheter, tråkigt för alla inblandade, men det fick ju ett lyckligt slut så då kan man ju inte annat än vara glad      

 

Har fått så fin kontakt med Elektras nya ägare Emma & har även fått låna några bilder som hon tagit på Elektra, alla bilder som visas här i min blogg på Elektra är alla tagna av Emma.

 

                 

 

TACK snälla Emma för att jag får äran att följa Elektra hos dej         

 

En annan glad nyhet ang Zorry´s avkommor är att SNORPANS LIZZY har visats på utställning & vilket resultat sedan 

hon slog till & fick hela  41 poäng fördelat 9 9 7 9 7


STORT GRATTIS än en gång till denna fina placeringen Maria   


Finaste Lizzy   


Dessa bilder är alla tagna av Maria Persson


     


Har sagt det förut & jag säger det igen. STORT TACK till er alla som äger en Zorry avkomma som jag får den stora äran att få följa i vardagen samt på utställningar, jag finner inte ord för hur glad jag blir när ni hör av er & berättar saker om era Zorry avkommor. TACK         


Känns lite extra roligt med Trollans Elektra då tanken var från första början att jag skulle ha henne, sen att jag äger både mor & far till henne gör det som sagt lite extra roligt. Finaste "lektra"      


I början på oktober kommer jag att hämta hem Zultan från sitt sommarkollo, och jag har beslutat mej för att sälja honom, tråkigt men jag har bestämt mej för att dra ner på antalet hästar så nånstans måste jag då börja.


Detta får vara allt för denna gången.


Varm KRAM till er alla bloggläsare....


Carina



Ovido - Quiz & Flashcards