BLÅKLOCKANSSTUTERI

Alla inlägg den 25 december 2014

Av Carina Brandt - 25 december 2014 18:46

Med - 21* kallt ute så kunde jag inte komma på nånting bättre än att skriva i bloggen igen, för ute vill jag inte vara mer än nödvändigt   


Jag brukar ju skriva en "årskrönika" för året som gått så jag ska väl även detta året sammanfatta lite av året 2014 fasten detta året mest har inehållig sorg & åter sorg.


Då vi kom in i Januari månad så kom äntligen vintern till oss med massor av snö & kyla & jag njöt i fulla drag så även hästarna. Vi fick 3 riktiga vintermånader innan våren så smått började på att anlända till oss.


I slutet på februari så åkte min älskade vän & extra mamma Karin in på sjukhus & ingen kunde väl då¨drömma om att hon aldrig mera skulle få komma hem, jag pratade med henne dagligen på telefon men så en dag så svarade hon inte då jag ringde & skräcken som jag då kände var fruktansvärd, dagen efter så svarar hennes sonhustru & jag får höra det jag bävat störst av allt, läkarna hade ringt efter dom för slutet var nära. Hon kämpade på ett dygn till men sen orkade inte hennes späda ligga kropp längre hon lämnade oss drygt 1 vecka innan hon skulle få fylla 91 år men det var ju inte så denna resan skulle sluta vi hade redan börjat & planera allt roligt som vi skulle göra till våren/sommaren då hon åter skulle komma till sin sommarstuga    Det enda som jag kan se med positiva ögon av detta är att hon nu inte längre behöver känna sej så ensam & övergiven som hon ofta gjorde samt att hon nu har fått återförenats med sin man    Min saknad e min så nära vän i nästan 30 års tid är så stor så stor & många tårar har fallit sen hon lämnade mej. Hoppas att du nu har det bra Karin      


Att jag  någon månad senare återigen skulle få känna denna enorma smärta av sorg ja det kunde jag då väl aldrig kunna drömma om. Den 20 Juni lämnade min så högt älskade mamma oss efter en kort tids sjukdom. Jag kan inte med ord beskriva denna så enormt STORA saknaden e min älskade mamma    hon som alltid funnits vid min sida ända sedan den dagen hon såg mej allra första gången på barnhemmet som jag hamnade på sedan jag föddes. Sedan dess har hon ALLTID varit den underbara mamma som bara hon kunde vara, en mamma som hade så mycket kärlek till sina barn ja listan kan göras lång över hur fantastisk hon var         



Hur jag klarade mej igenom hennes begravning är fortfarande en stor stor gåta för min del, men med stöd av min älskade familj & mina syskon & syskonbarn så klarade jag det. Måste än en gång ge min älskade stora syster Monica en STOR ELOGE för hur fint hon hade ordnat med mammas begravning, utan henne så hade mammas begravning inte blivit så otroligt vacker & fin som den var, TACK än en gång äslkade stora syster för allt   


Tiden/månaderna efter detta gick jag som i ett vakum jag skötte mina sysslor men kommer knappt ihåg nånting av tiden efter detta.


Vi fick som bekant 2 föl denna sommaren & Bellami nedkom med mitt drömföl i Maj månad en skäck e Zorry & Bellami tänk hur önskningar kan slå in, jag var så lycklig. Fina lilla Zultan.


Samma dag som min älskade mamma lämnade oss så nedkom Fiona med ytterligare ett dröm föl ett fux sto e henne & Wilfred jag trodde knappt mina ögon lyfte på svansen 3 gånger innan jag verkligen fattade att det var ett STO. Fiona fölade 3 veckor för tidigt men denna älskade häst skötte & har skött allting precis efter regelboken hon klarade av själva fölningen helt själv fölis stog där i boxen nästan helt torr när jag kom ut efter några timmar, Fiona visste att henens matte inte var vid sina sinnes fulla bruk så hon hade bestämt sej för att hon skulle fixa allting själv & som hon gjorde det sen, min hjältinna Fiona   


Valet av namn till detta fina fuxsto var inte så svårt att bestämma då min mamma lämnade jordelivet kl 16:05 och innan klockan 24:00 samma dag så nedkom alltså Fiona med sitt föl 3 veckor för tidigt, skrockfull som jag är så tror jkag att det var min mamma som såg till så att jag & mina syskon & syskonbarn skulle få nånting annat & fundera på & inte bara känna sorg utan hon ville skänka oss lite glädje på samma gång.


Lill tjejen fick därför namnet Blåklockans Victoria Av Holberget nu undrar ni säkert varför det namnet ?? jo så här ligger det till. Min mamma hette Victoria i mellannamn & holberget heter mamma´s fäbod som nu mera ägs av min storebror. Holberget var mammas allt, där växte hon upp emd min mormor & morfar & skötte gårdens sysslor ilag med sin mor & far. Holberget har alltså funnit i mamma´s släkt i nästan 100 år & fina fäbod får man leta efter det är så ofantligt vackert där.


Så nu vet ni vart namnet till Victoria kommer ifrån, allt kommer alltså från min mamma   



Vädermässigt så hade vi en fantastiskt fin sommar med massor av sol & för min del alldeles för varmt vissa    , men andra njöt av värmen & det var ju bra.


Min höbonde med sambo & nu mera mina fantastiskt underbara goa vänner    lyckades även denna sommaren få in kanonfint hösliage så hästarna verkligen njuter av varje tugga som dom tar av detta fina hösilage. Känner mej så lyckligt lottad som har hittat just denna höbonde. Tack lilla "rumpis" för att du talade om för din matte att du ville komma till Zorry      


Zorry betäckte fina ston även denna sommaren & jag ser nu med stor spänning fram emot nästa års föl e honom, själv så kommer det att födas 2 föl efter honom här hemma, återkommer med tid längre fram i dagsläget har jag ingen koll på när.


Detta var väl en liten del av vad som hänt under året, finns säkert mer att skriva om också men detta får räcka nu blickar vi framåt mot 2015 istället.


Och mina förhoppningar/planer inför 2015 kommer i ett annat inlägg här längre fram.


Önskar nu alla en GOD FORTSÄTTNING på Julen, var rädda om varann & tänk på att vila er & samla nya krafter.


Varm Julkram till er alla från mej......Carina & dom fyrbenta vännerna....



Ovido - Quiz & Flashcards